مرجع مقالات رسمي دام و طيور مرجع مقالات رسمي دام و طيور .

مرجع مقالات رسمي دام و طيور

پاتوژنز بيماري تب برفكي

پاتوژنز بيماري تب برفكي دوره نهفتگي بيماري بين 2 الي 14 روز متغير ميباشد و به ميزان ذره عفوني، خط مش انتقال، گونه حيواني حياتي و گونه رويش بستگي داراست . زماني كه ويروس از راه تنفس وارد مي شود، اولين ناحيه تكثير ويروس در ناحيه حلق (ناحيه پشتي كام نرم و ناحيه سقفي حلق- لوزه‌ها) ميباشد و پس از مدتي درمايعات حلق پخش مي‌شوند . آن گاه ويروس به عقده‌ها وعروق لنفاوي و خون وارد مي‌شود .

پرس پلت

در اين هنگام هنوز تب و علايم باليني وجود ندارد در واقع پس از عفونت عقده‌هاي لنفي، ويروس در مايعات متعدد از جمله خون وارد مي شود و همزمان تب دربدن ظاهر ‌مي شود . پس از آن ويروس به مناطق ديگر نظير اپي‌تليوم زبان، دهان، پوست، لثه‌ها، بين سم‌ها و نوك پستان مي‌رود و تاول‌ها را مي‌توان در اپي‌تليوم لهجه و بين سم‌ها، نوك پستان و لثه‌ها و محوطه دهاني ديد . به طور همزمان با ظهور تاول‌ها، ترشحات بزاق و بيني زياد گرديده كه يك واكنش التيام بخش از طرف بدن براي كاهش درد در منطقه دهاني هست . مايعات توده شده در زير تاول‌ها لبريز از ويروس عفوني هست . با عبور كرد بازه تاول‌ها پاره گرديده و سبب ساز افزايش درد حيوان مي گردد . با پاره شدن تاول‌ها رتبه حرارت بدن حيوان كاهش يافته و به موقعيت طبيعي بر ميشود و ميزان عيار ويروسي در بافت‌ها و مايعات بدن كم مي‌شود . اين مراحل تا بهبودي كامل 3-2 هفته بطول مي انجامد . با وجود بهبودي كامل استقرار ويروس در ناحيه حلق ادامه مي‌يابد و با تكثير آرام اين حيوانات به‌صورت حاملين ويروس بيماري باقي مي‌مانند . 
نشانه‌هاي باليني علايم بيماري بسته به مدل حيوان از شدت و حدت متفاوت برخوردار ميباشد . شديدترين نشانه‌هاي باليني در گاو ديده مي‌شود . پيدايش تب اولين آرم باليني ميباشد و هم دوران ترشح بزاق زياد شده و به‌صورت رشته‌اي طويل و لزج ازدهان خارج مي‌شود . حيوان لب ‌ها را به‌طور معلوم حركت مي دهد و با احتياط غذا مي‌خورد . تاول‌ها به قطر 2-1 سانتي متر در مخاط دهان، روي زبان، لثه‌ها، نوك پستان، بين سم ‌و تاج سم ديده مي شوند كه پس از 24 ساعت پاره شده و ممكن مي‌باشد باعث استوماتيت دردناك شوند . پاره شدن تاول‌ها در سم و ايجاد آسيب باعث لنگش شديد دام مي شود كه گاه توانا به ايستادن نيست . در صورتي‌كه تاول‌ها در مجراي خروجي پستان ايجاد شود تورم پستان را به هم پا خواهد داشت . در چهره عدم رسيدگي به زخم‌ها ممكن هست حيوان مبتلا عفونت ثانويه گردد . با پديدار شدن اين عفونت به‌ويژه در اندام‌هاي حركتي، حيوان را بايد روانه كشتارگاه كرد . سقط و نازايي از عوارض ديگر بيماري در گاو است . لاغري سريع و كم شدن ميزان شير در تراز خراب بيماري ايجاد مي‌شود . بازه نقاهت تا شش ماه طول مي كشد . در گوسفند و بز علايم بيماري تب برفكي خفيف بوده و مهم‌ترين آن لنگش ميباشد . اين حيوانات به فرم‌هاي وخيم بيماري مبتلا نمي‌شوند . 
حاملين ويروس تب برفكي پيامد بروز سطح حاد بيماري، برخي از حيوانات فارغ از علايم باليني و به بازه طولاني حمل كننده ويروس تب برفكي باقي مي‌مانند . ممكن هست حيوانات واكسينه عليه تب برفكي نيز در مواجهه با ويروس عفوني به شكل حامل درآيند . دو مكانيسم احتمالي براي حامل شدن حيوان و باقي ماندن ويروس زنده در منطقه حلقي حيوان تعريف گرديده مي‌باشد . يكي اين كه ويروس سبب آلوده شدن ماكروفاژها شده و از اين طريق از دسترسي سيستم ايمني گريز مي‌كند، و دوم القا پاسخ ميزبان براي ايجاد وضعيت مناسب داخل سلول براي ماندگاري طولاني ويروس . دامي حامل است كه 28 روز پس از عفونت ويروس زنده از آن انقطاع شود . گاو مي‌تواند تا سه سال و نيم حامل ويروس زنده تب برفكي باشد . اين موضوع در گوسفند و بز نيز تا اندازه‌اي درستي مي‌كند ولي در خوك احتمال حمل كننده شدن وجود ندارد زيرا بخش پشتي كام قابل انعطاف خوك نسبت به گاو كوچكتر مي باشد . شواهدي دال بر انتقال ويروس از طريق گاو و يا گوسفند حامل وجود داراست . مورد داراي اهميت تغييرات ژنتيكي و ايجاد جهش در FMDV به دليل ماندگاري طولاني در بدن دام مي باشد كه امكان ايجاد يك واريته جديد از ويروس را آماده مي‌كند . 


برچسب: پرس پلت،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ تير ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۳۰:۲۵ توسط:علي پور موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :