مرجع مقالات رسمي دام و طيور مرجع مقالات رسمي دام و طيور .

مرجع مقالات رسمي دام و طيور

نقش تغذيه در سلامت سم و كنترل لنگش گاوهاي شيري


خرد كردن علوفه هاي خشك : مانند كاهو قطعه قطعه كردن غده هايي نظير ،چغندر علوفه اي،شلغم،علوفه هاي سبز .دستگاههايي مانند چاپرخرد كردن و درو كردن علوفه ها را بر عهده دارااست .طول الياف كاسته گرديده لذا بوسيله دام آسوده تر خورده گرديده و زمان جويدن را كاهش داده سبب شكسته شدن بافت سلولزي گياه گرديده و با ارتقا تراز تماس مورد نياز قابليت و امكان عمل ميكروبي را افزايش مي‌دهد و مدت هضم و جذب را كاهش مي دهد در تغذيه دام مالامال توليد مضاعف حساس است . 

آسياب ميكسر
كاغذ كاغذ كردن و چرخ كردن مواد: خوراكهايي مثل سيب زميني خلال شده و تفاله چغندر قند صفحه گرديده ،ضايعات و پرت مواد كمتر است - روشهاي شيميايي : در پروسه عمل آوري شيميايي مواد غذايي تغييراتي در ساختمان مولكول ماده مغذي ساخت گرديده و قابليت هضم آن را افزايش مي دهد . نكته قابل اعتنا اي كه بايد به آن دقت كرد اين مي‌باشد كه بعضا روشها مثل آسياب كردن و ميكس مواد غذايي صرفاً فيزيكي مي باشند اما بعضي روشهاي ديگر نظير خيساندن مواد غذايي متراكم كردن مواد و چه بسا پرتو دادن هم فيزيكي و نيز شيميايي هستند . در واقع هر يك از عملياتهاي فوق علاوه بر تغيير در حالت فيزيك دان موجب تغييرات شيميايي در ماهيت مواد هم شده و قابليت هضم آنان را ارتقاء مي دهد . 
بهترين مثال در اين زمينه روند كار آوري پلت كردن و اكسترودينگ مي باشد . 
پلت كردن : در پروسه پلت كردن ابتدا مواد نخستين بر اساس يك فرمول تنظيم گرديده و مواد غذايي نخستين اي كه حتمي مي باشد آسياب شوند توسط آسيابهايي با توريها و غربالهاي ريز آسياب گرديده و وارد ميكسر كه عمدتاً افقي مي باشد مي شوند . هر چقدر دستگاه آسياب توانايي داشته باشد تا مواد را ريزتر نمايد پايداري و كيفيت پلت بهبود مي يابد . هنگاميكه با بخار آب گرم مخلوط مي شوند تغييراتي در ماهيت آن‌ها ايجاد مي شود آن‌گاه وارد دستگاه پلت زن گرديده و متراكم و پلت مي شوند و وارد كم آب كن و نهايتاً خنك كننده شده و دان آماده مصرف است . مواد پس از پخت و بخار دادن به شكل حبه اي ،ميله اي، پفكي ،شكلاتي و حرفه اي در مي ايند . 
كرامبلر: 
غذا پلت گرديده را به بعدها متعدد در مياورد و اين خصوصا براي جوجه هاي چند روزه كه نمي توانند از دان درشت استفاده نمايندهمچنين بااستفاده كرامبلرازاستفاده از كنسانتره پلت در خوراك بي نقص TMRدر واحدهاي بزرگ كه از كنسانتره صنعتي به كار گيري مي‌نمايند را هم حل مي‌كند . 
اكسترودينگ : اين منش عمل آوري نيز مشابه به پلت كردن ميباشد با اين تفاوت كه مواد تا قدر مطلق ريزي ۲ آسياب شده آن‌گاه وارد آماده ساز مي شوند و تحت فشار بخار به شدت تركيب مي گردند . در فيض اين كار به ياد پخت فيس گرفته امكان هضم نشاسته و پروتئين ارتقا مي يابد . در اين سطح مواد از مهيا ساز وارد اكسترودينگ شده و پايين فشار بسيار مضاعف مارپيچ فولادي قرار گرفته و ساختمان پيچيده گرانولهاي نشاسته در نيز شكسته و مواد به شكل پلت هاي ريز از دستگاه بيرون مي شوند . 
مواد توليد گرديده در اين روش ، دارنده قابليت هضم بالاتري نسبت به كالا پلت بوده و بازده غذايي را به طور قابل توجهي مي بخشد . به علت هزينه زياد زياد اين نوع فرآوري ، در تهيه و تنظيم خوراك طيور كمتر كاربرد دارد . 


برچسب: آسياب ميكسر،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ تير ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۴۷:۰۶ توسط:علي پور موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :