مرجع مقالات رسمي دام و طيور مرجع مقالات رسمي دام و طيور .

مرجع مقالات رسمي دام و طيور

گذري بر تغذيه دام و مواد مغذي و خوراكي

گذري بر تغذيه دام و مواد مغذي و خوراكي 
مقدمه: تغذيه حيوان‌ها مهم ترين مسأله اي مي‌باشد كه در دامپروري وجود دارااست . به عبارت ديگر پايه دامپروري بر مبناي تغذيه درست دام و جستجوي اغذيه مطلوب استوار مي باشد . تغذيه درست عبارت ميباشد از طعام دادن به دام به نحوه درست و علمي به طوري كه علاوه بر تأمين زندگي، حداكثر به كار گيري از حيث شير، گوشت، پشم و غيره از آن عايد شود . 
تغذيه دام چه از حيث فيزيولوژيكي و چه از نظر اقتصادي مهمترين نقش را در امر پرورش داشته و بيش از نيمي از كل هزينه هاي مصرفي را به خويش اختصاص مي دهد . بنابر اين بايستي با شناخت خوراكي ها و مواد تشكيل دهنده ي هرج و مرج ن ها به توليد بيشتر و پر سرعت خيس و كيفيت خوبتر توليدها دامي پرداخت تا دام ها به توانند بضاعت هاي توليدي بالقوه ي خود را بروز دهند . 

پرس پلت

سيستم هاي تغذيه گاو شيري امروزه در تمام گله هاي گروه بندي گرديده و نشده در دنيا يك عدد از سيستم هاي تحت جهت تغذيه گاو شيري قضيه استعمال قرار مي گيرد . 
1) تغذيه با علف كم آب و غلات 2) تغذيه با علف خشك، سيلاژ و غلات 3) تغذيه با جيره هاي كاملاً مخلوط(TMR) Total Mixed Ratio جيره هاي TMR به شرح ذيل است: TMR نوعي جيره خوراكي مي‌باشد كه همه ي اجزاي آن وزن گرديده و بعد با هم مخلوط و به فيس يك ماده خوراكي در آمده ميباشد . اين مدل جيره مانع از گزينش گاو در استفاده از اجزاي جيره خوراكي مي شود . 

جدول: بعضا از طعام هاي سلولزي و غير سلولزي معمول 
سلولزي 
دربردارنده بيش از 500 گرم NDF در گيلو گرم ماده خشك 
غير سلولزي دربردارنده كمتر از500 گرم NDFدركيلو گرم ماده خشك كاه غلات علف خشك علف چمني(به جز علف چمني خيلي جوان) سيلاژ(به جز ذرت) پس باقي مانده هاي آبجو سازي تفاله ي چغندر بدون ملاس پكتين استخراج شده سبوس گندم كنجاله ي هسته ي خرما چربي 
ملاس 
علف چمني نابالغ سيلاژ ذرت دانه غلات تفاله چغندر حاوي ملاس چغندر و شلغم طعام گلوتن ذرت كنجاله سويا 



نمي توانيم در جيره حيوان نشخوار كننده بخش اعظم از8- 5% چربي استعمال كنيم به علت اختلال در كار هضم شكمبه . 

تحليل غذا هاي مصرفي · جو (Barley) جو يك ماده خوراكي ايده آل براي نشخوار كنندگان و غير نشخوار كنندگان محسوب مي شود . ميزان پروتئين ناپخته آن در ميان 6 تا 14% متغير بوده (خوشبختانه جو ايراني از لحاظ پروتئين نسبت به جو وارد شده برزيلي و آرژانتيني از درصد بالاي پروتئيني برخوردار مي باشد .) نشخواركنندگان از انرژي بالاي جو كه عمدتاً از نشاسته آن ناشي گرديده و به مقدار زيادي قابل تخمين مي باشد استفاده مي گيرند و اين امر سبب ساز ارتقاء پروتئين شير و تسريع رويش مي شود . 
در رخ به كار گيري از جو در جيره نشخواركنندگان، مقدار يه خرده (حدود 10 درصد) از آن فارغ از آن كه تخمير شود، مي تواند از شكمبه عبور نمايد . از نظر كيفي، جو نظير تمام غلات از كيفيت پروتئيني متوسطي بر خوردار بوده و به ويژه از حيث اسيد آمينه ليزين محدوديت و يا اين كه فقدان دارد . جو جهت كامل شدن علوفه ها مناسب بوده، البته در اين مسئله و به ويژه در زمينه دانه هايي كه كار آوري مي شوند . بايد به تعادل مواد معدني و ويتامين هاي جيره توجه نمود . 
جو به طور كلي از نظر ويتامين هاي A E, D,(محلول در چربي) و ماده معدني كلسيم حاجتمند مي باشد . بايستي اعتنا داشت كه فعاليت آوري دانه هاي مرطوب با استفاده از اسيد پروپيونيك سبب ساز كاهش بخش اعظم ميزان ويتامين Eموجود در آن ها مي شود . 


برچسب: پرس پلت،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۰۷:۵۱ توسط:علي پور موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :