مرجع مقالات رسمي دام و طيور مرجع مقالات رسمي دام و طيور .

مرجع مقالات رسمي دام و طيور

كليات رويش گاو تاريخچه

كليات رويش گاو تاريخچه 
آدم اوليه كه ساليان درازي را بصورت بدوي از ميوه درختان و شكار حيوانات امرار زندگي مينمود رفته رفته در صدد برآمد براي مواقعي كه دسترسي به شكار نداشت حيواناتي را كه مفيد تر و مطيع تر تشخيص داده بود بتدريج رام و اهلي سازد . كم كم در اثر تماس مداومي كه بدين طريق با گاو ،بز و ميش كوهي حاصل كرد علاوه بر فايده ها گوشت از مزاياي شير هم برخوردار شد و پس از قرن ها متمادي هنگاميكه شهرنشين شد در گوشه خانه و كاشانه اي كه براي خود ميساخت جاي مخصوصي نيز براي نگاهداري گاو ترتيب داد . بعقيده مارشاك اهلي كردن حيوانات ۸ هزار سال قبلي از ميلاد مسيح مقدمه در خاورميانه انجام شده مي باشد . 

پرس پلت
رشد گاو در اعصار جديدتر چنانچه از روي نقوش و كتب يوناني ،مصري و چيني و ايراني مشهود ميباشد از اهميت ويژه اي برخوردار شده بود چنانچه در قرون وسطي و زمان رنسانس در كشورهاي اروپائي بعلت پيشرفت دانش از يكطرف و استعداد زمين و شرايط مساعد جوي پروسه اوليه اصلاح نژاد گاوها متداول گرديده و تكثير يافت ولي زيرا سيل بنيان كن بيماريها بخصوص طاعون گاوي كه همواره از كشورهاي آفريقائي يا مركز آسيا سرچشمه ميگرفت تلفات و خسارات زيادي به گاوداريهاي اروپائي وارد ميكرد لذا محققان درصدد برآمدند مانند مساله پزشكي براي جلوگيري از بيماريهاي دام نيز دانشكده هائي تاسيس كنند . از اينرو فرانسويان در ۲۱۰سال پيشين اولين دانشكده را در ليون بهره‌برداري كرده و كم كم دانشجوياني از ساير كشورها باين دانشكده اعزام شده و در مراجعت به تاسيس دانشكده هاي دامپزشكي متعدد در كشورهاي خويش عملكرد گماشتند . 
نژادهاي داراي اسم و رسم گاو : اهميت رويش نژادهاي ممتاز گاو از لحاظ افزايش شير و گوشت از ديرزماني قضيه توجه آدم قرار داشته ميباشد . تا آنجا كه در تواريخ منقول هست بعد از آن از ميلاد مسيح ايتاليائيها ضمن تبادل تجارت با چين و رونق كشتيراني تعدادي گاو گوشتي عظيم الجثه از چين وارد كرده و در ايتاليا بنام ChIANINA رويش داده اند . در اثر جنگهاي صليبي نيز نقل و انتقالات ديگري بين كشورهاي داخلي اروپائي بعمل آمده مي‌باشد . پس از كشف امريكا و استراليا صادرات گاو از اروپا از يكطرف و از هندوستان و افريقا از طرف ديگر در آمريكا و استراليا بسط يافته و مطالعات محققان در باره نژادهاي گوشتي و شيري و آميخته گري آن‌ها وارد فرايند نويني گرديد . 
شرايط تاسيس گاو داري : بمنظور ايجاد نظم و هماهنگي بين واحدهاي و جلوگيري از تراكم كه سبب ساز انتشار عوامل بيماريها ميشود از طرف وزارت كشاورزي در تهران و شهرستانهاي گرانقدر با تهيه فرمهاي منحصر درخواست صادر شدن پروانه نمايند . 
در اين ضوابط ساختن اصطبل ،بهاربند ،شيردوشي و خانه هاي كارگري با رعايت اصول فني تهيه شده مي‌باشد . اينك نكاتي كه دامپروران در تاسيس واحد گاوداري بايد رعايت كنند براي مزيد اطلاع درج ميگردد . 
۱-رعايت مسافت – حداقل فاصله تاسيسات دامداري جديد با مجتمع يا قريه روستائي ۲۰۰ متر ۲-حداقل مسافت تاسيسات دامداري جديد با شهركها و شهرها و فاصله دو دامپروري يك كيلومتر ۳-حداقل فاصله تاسيسات دامداري جديد با بزرگ راه و جاده اصلي ۱۵۰ متر . 
۴-حداقل مسافت تاسيسات دامداري جديد با كارخانجات صنعتي و غذائي ۵۰۰متر ۵-حداقل مسافت تاسيسات دامداري جديد با مرز انتهائي زمين هاي فرودگاه يك كيلومتر


برچسب: پرس پلت،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ تير ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۴۵:۱۱ توسط:علي پور موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :